Mince jsou hlavní měnou hry Anno 1800. Jsou jedním z nejdůležitějších zdrojů, potřebných k výstavbě téměř všech budov, k nákupu zboží, lodí, předmětů a k mnoha dalším účelům. Mince lze získat různými způsoby, například uspokojováním potřeb obyvatelstva, obchodováním s jinými lidskými nebo počítačovými hráči, držením podílů na ostrovech jiných hráčů, plněním úkolů atd.
Pokud počet mincí, které hráč vlastní, klesne na -5000, je možné zbankrotovat. Proto je zásadní neustále vydělávat dostatek mincí, abyste se vyhnuli bankrotu a byli si schopni dovolit všechny nezbytné výdaje.
Existují dva způsoby, jak lze získat nebo utratit množství mincí:
Mince můžete získat splněním potřeb vašich obavytel, obchodováním s dalším hráčem nebo počítačovým hráčem, držením akcií jiných hráčských ostrovů a dokončení úkolů. Občas můžete získat mince darem od jiných hráčů.
Cena údržby vyjadřuje, kolik mincí získáte nebo ztratíte za minutu. Zahrnuje příjmy od obydlí, náklady na údržbu budov, náklady na údržbu lodí, hodnoty akcií a královské daně.
Také můžete zbankrotovat, pokud nebudete mít dostatek mincí a to znamená konec hry, jestli se chcete vyhnout bankrotu, musíte získávat mince.
Množství mincí se může okamžitě změnit následujícími způsoby:
Zůstatek odráží, kolik mincí hráč získá nebo ztratí za minutu. Může být ovlivněn několika faktory:
Pozitivní a negativní finanční bilance může vést k tomu, že o ní noviny zveřejní zprávu, což buď zvýší, nebo sníží spokojenost populace o 5.
Aktuální množství mincí a zůstatek se zobrazují v levé horní části obrazovky. Když zůstatek dosáhne více než 10 tisíc nebo 1 milion mincí za minutu, hodnota se zkrátí a zobrazí se písmeny „K“ nebo „M“, které označují tisíce, respektive miliony. Množství mincí se také zobrazuje v milionech („M“), pokud je vyšší než 1 milion mincí. Po najetí myší na kteroukoli z těchto částí rozhraní se zobrazí přesnější hodnoty.
Navíc po najetí myší na hodnotu zůstatku se zobrazí jednoduchý rozpis všech faktorů, které přispívají ke globální rovnováze, jako je příjem z každé úrovně populace, náklady na údržbu atd. Když se kamera nachází nad jedním z ostrovů hráče, zobrazuje také hodnotu zůstatku pouze z daného ostrova.
Mnohem podrobnější rozpis zůstatku je k dispozici na kartě finance v nabídce statistik, kterou lze otevřít například kliknutím na zůstatek v levém horním rohu. Uvádí všechny jednotlivé faktory zůstatku a usnadňuje správu celé ekonomiky a zjišťování, jak ji vylepšit.
Je možné zbankrotovat, pokud počet mincí klesne na -5000. V tomto okamžiku může hráč dostat druhou šanci, protože Archibald Blake mu může darovat 25000 zdarma. Po opětovném dosažení -5000 však hráč zbankrotuje. Bankrot znamená prohru hry a je třeba se mu za každou cenu vyhnout.
Existuje také maximální limit mincí, které může hráč dosáhnout, a to 1000 milionů (1 miliarda) mincí. Není možné mít více mincí najednou, všechny mince získané v tomto okamžiku jsou promarněny.
Správa zdrojů je jedním z nejdůležitějších aspektů hry Anno 1800. Nedostatek mincí, jakožto klíčového zdroje, může vést k prohře ve hře. Proto je pro hráče zásadní sledovat svou ekonomiku: množství mincí a zůstatek. I když zkušenější hráči si s negativním zůstatkem stále vedou dobře, obecně se doporučuje udržovat ho kladný.
Existuje několik věcí, které může každý hráč udělat pro zvýšení svého zůstatku a zlepšení celkové ekonomiky:
Téměř všechny základní a luxusní potřeby zvyšují příjem, když jsou uspokojeny. Příjem z nich je obvykle hlavním pozitivním faktorem rovnováhy hráče. Každá potřeba se liší, pokud jde o to, kolik zisku poskytuje ve srovnání s výdaji nezbytnými k jejímu uspokojení. Některé potřeby mohou přinést značné zisky, zatímco jiné mohou ve skutečnosti stát více peněz než příjem, který přinášejí.
Postavení 10 rybářských lodí, zatímco pouze 1 stačí k uspokojení současné populace, je obvykle jen plýtvání penězi. Nabídka statistik a její záložka produkce jsou skvělým nástrojem, který pomáhá určit, kolik produkce každého zboží je potřeba k uspokojení aktuálních potřeb. Mít pouze tolik budov, kolik je nezbytné k pokrytí produkce a poptávky, může být klíčem ke zdravé ekonomice. Zavedení produkce zboží je také špatný nápad, když je poptávka příliš nízká. Například po upgradu na inženýry a pořízení pouze několika inženýrských rezidencí bude jejich poskytování brýlí mnohem dražší než zisky, které by to mohlo přinést. Výrobu nového zboží má smysl zahájit až tehdy, když je poptávka dostatečně vysoká.
Pokud možno vylepšete stávající lodě a budovy před stavbou nových. Téměř všechny lodě a budovy mají specifické náklady na údržbu a zároveň omezenou efektivitu a užitečnost. Jejich vylepšování různými způsoby může vést k menší potřebě budov a lodí, což v konečném důsledku snižuje množství mincí, které se na ně utrácejí. Lodě lze vylepšovat pomocí bonusů vlivu a předmětů, zatímco budovy lze vylepšovat pomocí předmětů, elektřiny atd. Umístěte co nejvíce relevantních budov do dosahu elektráren a používejte předměty a další efekty ke zlepšení funkčnosti budov.
Nakupujte levné zboží místo jeho výroby. V závislosti na hráčově postupu, dostupných předmětech atd. může nákup některého zboží stát méně než jeho výroba. Dokonalým příkladem jsou ocelové nosníky. Lze je koupit od sira Archibalda Blakea za 146 mincí za tunu, zatímco jejich výroba (bez předmětů a elektřiny) stojí 222,5 mincí za tunu za minutu. Proto je na začátku hry pro hráčovu rovnováhu lepší koupit ocelové nosníky, než nastavovat celý výrobní řetězec. Teprve jakmile je k dispozici elektřina a silné předměty, je ziskovější vyrábět ocelové nosníky.
Prodávejte zboží, lodě a předměty, které nepotřebujete. Obchod může být významným zdrojem dalších mincí, zejména v případě nízkého zůstatku nebo náhlé potřeby mincí, které prostě nejsou k dispozici. Prodávejte komodity, kterých máte nadbytek, abyste získali rychlé výbuchy dalších mincí. Někteří hráči rádi věnují prostor, pracovní sílu a zdroje výrobě zboží výhradně pro obchodní účely. Zboží jako mýdlo, kožichy, pokročilé zbraně, parní motory nebo parní kočáry lze prodat za mnohem více mincí, než je nutné k jeho výrobě.
Postavte veřejná kotviště a zvyšte atraktivitu svých ostrovů. Návštěvníci mohou zaplatit spoustu peněz, pokud je ostrov dostatečně atraktivní. Vybudování veřejného kotviště na každém ostrově s dostatečnou atraktivitou promění tuto investici v dlouhodobý zisk. Každý ostrov získává body atraktivity v kategorii přírody za všechny nedotčené prázdné dlaždice ostrovů, takže i nově získané ostrovy s veřejným kotvištem mohou přinést určitý zisk.