Produkce je hlavním zdrojem veškerého zboží, a je nezbytnou součástí hry Anno 1800. Výrobní proces vyžaduje prostor pro budovy a jejich moduly, dostatek pracovní síly a někdy i odpovídající množství zdrojů nebo úrodnost. Tento proces také snižuje zůstatek mincí o náklady na údržbu všech zúčastněných budov. Existuje mnoho produktů, které jsou vyrobeny z několika méně složitých produktů, které lze také vyrobit z ještě méně složitých produktů. Výsledkem je, že zboží a budovy, které ho vyrábějí, tvoří celé výrobní řetězce.
Výrobní proces zahrnuje dva aspekty:
Produkce dodává vaší říši stavební materiály a spotřební materiály, které splňují Potřeby vaší Populace. Můžete také obchodovat s výrobky, které vyrábíte, abyste mohli vydělávat peníze nebo zvýšit pověst u ostatních hráčů. Výrobky se rozdělují do výrobních řetězců, jejichž konečné produkty jsou obvykle cennější.
Mnoho základních výrobních budov potřebuje přístup k určité úrodnosti a ložisek.
Zboží, které se spotřebovává a vytváří během výrobního procesu, musí být přepravováno mezi budovami a ostrovy. Mnoho budov, které vytvářejí zboží nebo efekty, musí mít doručené potřebné ingredience. Když je zboží vyrobeno, musí být také přepravováno pryč z budovy, která ho vyrobila. V rámci ostrovů je doprava zajišťována povozy jezdícími po silnicích. Mezi ostrovy je doprava zajišťována loděmi plujícími přes oceán.
Každá výrobní budova, multifaktorána atd. má interní sklad, kde lze skladovat několik tun specifického zboží. Je rozdělen na vstupní sklad a výstupní sklad, oba s různou kapacitou pro různé zboží. Pro budovu, která zpracovává zboží, musí být ve vstupním skladu přítomna alespoň jedna tuna každého požadovaného zboží, aby se zahájil výrobní cyklus. Po dokončení cyklu se do výstupního skladu přidá jedna tuna produktu. Výroba se zastaví, pokud je vstupní sklad jednoho ze zboží prázdný nebo pokud je výstupní sklad plný. Proto je pro zajištění nepřetržité výroby nutné správně fungovat přeprava zboží.
Zboží lze přepravovat na vozíkech po silniční síti. Všechny budovy zapojené do jakéhokoli výrobního cyklu mají k dispozici alespoň jeden vozík. Vozíky mohou provádět tři akce:
Cesta každého vozíku sleduje stejné obecné kroky:
Budovy mohou získat další vozíky, když se jejich produktivita zvýší nad další prahovou hodnotu. Prahové hodnoty se nacházejí při každém 100% zvýšení produktivity. Například budova se 100% produktivitou má 1 vozík, ale jakmile produktivita dosáhne 101 %, dostane další vozík a celkem má 2 vozíky. Při 200% produktivitě má budova stále 2 vozíky. Jakmile produktivita dosáhne 201 % nebo více, dostane další vozík a celkem má 3 vozíky.
Budovy mohou mít dva typy vozíků: koňské povozy nebo nákladní vozy. Koňské povozy jsou výchozím typem a vykládkou/nakládkou zboží v cíli stráví 20 sekund. Pokud je budova elektrifikovaná, všechny její vozíky se promění v nákladní vozy. Nákladním vozům trvá vykládka/nakládka zboží pouze 2 sekundy. Navíc mají nákladní vozy vyšší rychlost pohybu po silnicích než koňské povozy. Oba typy vozíků unesou najednou až 10 tun zboží.
Zboží vyrobené na jednom ostrově je často potřeba i na jiných ostrovech, obvykle jako vstup pro další výrobní kroky nebo pro obyvatelstvo. Přesun zboží mezi ostrovy musí zajišťovat lodě. Zatímco doprava v rámci jednoho ostrova je vždy plně automatizovaná a obsluhují ji povozy, lodě musí hráč používat ručně. Lodě lze také automatizovat vybudováním obchodních tras.
Výrobní cyklus je doba, kdy budovy zpracovávají vstupní zboží a produkují nové zboží nebo efekty. Každý cyklus má specifickou délku trvání, která se odráží v produktivitě budovy, jež závisí na typu budovy a různých efektech, které mohou mít na budovu vliv. Na začátku každého cyklu se ze vstupního skladu budovy spotřebuje přesně jedna tuna každého vstupního zboží a výrobní proces pokračuje. Průběh aktuálního cyklu je indikován kruhem kolem hodnoty produktivity v centrální části nabídky budovy. Na konci každého cyklu se vyrobí přesně jedna tuna produktu a přidá se do výstupního skladu budovy.
Výrobní cyklus lze zastavit nebo nelze spustit nový cyklus, když nastane jedna z následujících věcí:
Bez ohledu na to, jak byl cyklus zastaven, kdykoli příčina zastavení pomine, budova okamžitě začne znovu vyrábět a pokračuje ve výrobě od stejného místa, kde byla zastavena.
Typ budovy a její produktivita určují dobu zpracování a celkovou rychlost výroby. Základní doba zpracování se může u každé budovy lišit, u většiny budov se zobrazuje v nabídce výstavby a odpovídá produktivitě budovy 100 % (v případě budov vyžadujících elektřinu odpovídá 200 %). Čím vyšší je produktivita, tím kratší je výrobní cyklus a tím se zvyšuje rychlost výroby. To znamená, že v určitém časovém období se vygeneruje více výstupu, ale také je zapotřebí více vstupů. Aktuální produktivitu budovy lze zkontrolovat v nabídce budovy nebo v nabídce statistik.
Produktivitu lze ovlivnit několika faktory:
Míra výroby definuje, kolik tun zboží se spotřebovává a vyrábí se během období, nejčastěji používanou jednotkou výroby je tuny za minutu (t/min). Lze jej snadno vypočítat z doby a produktivity zpracování základny. Zatímco hra neukazuje míry produkce pro jednotlivé budovy, karta výroby statistického nabídky zobrazuje kombinované míry produkce pro všechny budovy jednoho typu umístěného na vybraných ostrovech. Sazby naznačují, že jsou zaoblené a zobrazeny s přesností 1 tuny za minutu.
Výroba může zahrnovat mnoho kroků a mnoho budov a pokud není správně nastavena, může v každém kroku trpět různými problémy. Čím více ostrovů a čím více budov hráč má, tím obtížnější může být sledování výrobního procesu. Naštěstí hra obsahuje výkonný nástroj, nabídku statistik, která může pomoci i v případě nejpokročilejších uložených her.
Hlavním využitím záložky Produkce ve statistické nabídce je nastolení rovnováhy mezi produkcí a spotřebou zboží. Zelené a modré pruhy ve střední části nabídky jsou nejpřesnějším ukazatelem toho, zda se jedná o nedostatečnou nebo nadprodukci, nebo zda je dokonale vyvážená. Grafy produkce v čase pomáhají zajistit, aby tempo produkce zůstalo stabilní a aby produkce netrpěla žádnými většími problémy. Záložka Produkce také obsahuje seznam budov produkujících jednotlivé zboží, umožňuje lokalizovat zničené nebo pozastavené budovy a také ty, které se potýkají s různými problémy – obvykle se projevují sníženou nebo kolísavou produktivitou.
Záložka Skladování pomáhá především s rozpoznáním problémů se zásobami konkrétního zboží a s dopravou po obchodních cestách. Sloupce aktuálního skladování a trendu uprostřed a záložka Zásoby v čase umožňují sledovat skladování zboží a všimnout si případných nedostatků, které mohou být způsobeny problémy s výrobou nebo dopravou. Záložky obchodních tras a pasivního obchodu obsahují informace o zboží přidaném a odebraném ze skladu ostrova těmito cestami. Množství zboží a doba uplynulá od předchozích zásilek umožňují odhadnout průměrné změny skladování způsobené těmito zásilkami. Kombinace těchto informací se spotřebou a mírou výroby ze záložky produkce usnadňuje zjištění, zda je příčinou potenciálních problémů výroba nebo logistika mezi ostrovy.
Záložka finance může být alternativou k seznamům výrobních budov na záložce produkce. Protože záložka finance obsahuje všechny zdroje příjmů a výdajů, zahrnuje nejen budovy, které produkují zboží, ale i další typy budov relevantní pro výrobu, jako je infrastruktura nebo administrativní budovy. Umožňuje lokalizovat a zkontrolovat stav všech těchto budov. Dalším využitím je zjištění, která úroveň populace na kterém ostrově trpí nedostatečným zásobováním. Zásobování obyvatelstva zbožím obvykle zvyšuje příjem, takže jakákoli ztráta nebo kolísání příjmů od obyvatel může naznačovat problémy s uspokojováním potřeb, které mohou souviset s problémy s výrobním procesem.
Karta populace může sloužit podobnému účelu jako karta finance, pokud jde o uspokojování potřeb. Změny ve sloupci aktuální populace nebo na kartě obyvatel v čase mohou naznačovat nedostatečné uspokojování základních potřeb. Zaznamenání, které úrovně populace jsou ovlivněny, umožňuje zúžit problémy s produkcí na malý rozsah zboží.
Karta předmětů nemusí nutně pomáhat s monitorováním produkce, ale může poskytnout informace o předmětech, které lze použít ke zlepšení a změně výrobního procesu. Existuje mnoho předmětů, které mohou ovlivnit mnoho budov, které produkují a spotřebovávají zboží, od zvýšení produktivity výrobních budov až po snížení spotřeby zboží obyvatelstvem. Karta umístění předmětů může ukázat, kde se nachází každý předmět, který hráč vlastní, zatímco karta zdrojů předmětů ukazuje, jak lze předměty získat – obě karty pomáhají s hledáním předmětů, které mohou vylepšit ostrovy hráče, včetně výrobního procesu.